Python

(Forskjell mellom revisjoner)
Gå til: navigasjon, søk
(Startet omskriving av artikkelen)
Linje 1: Linje 1:
Python er et av de virkelig store programmeringsspråkene og brukes mye i forskjellige realfagskurs på Universitetet i Oslo.
+
Python er et '''programmeringsspråk''' og er mye brukt i realfagskurs på UiO, bla. i [[INF1100]]. I Python finner du et stort ''standardbibliotek''. Python er ferdig installert på alle maskinene på termstuene.
  
==Installasjon==
+
== Komme igang med å programmere i Linux==
Se mer om installasjon på [[INF1100]]-siden.
+
Det er enkelt å lage sitt første Python-program en av [[Linux]]maskinene ved UiO.
 +
* Det første du gjør er å starte en editor, som f.eks [[emacs]] eller [[vim]]. Jeg velger å bruke emacs i dette eksempelet.
 +
$ emacs&
 +
* På tide å være kreativ! Skriv inn programkoden i editoren. Prøv f.eks med dette programmet:
 +
print "Hello world!"
 +
* Lagre filen ved å trykke File -> Save (Ctrl+X Ctrl+S), skriv så inn <code>test.py</code> og trykk Enter.
 +
* Kjør programmet fra terminalen.
 +
$ python test.py
  
==Litt om å programmere i Linux==
+
Om alt gikk etter planen vil terminalvinduet ditt se omtrent slik ut:
Ved Universitetet i Oslo er det lagt opp til at man skal programmere i python på en linuxmaskin. Linuxmaskiner kan man finne på hvilken som helst av termstuene til mat.nat. Det første man trenger for selve programmeringen er en tekstbehandler beregnet på koding, som f.eks [[vim]] eller [[emacs]]. Her skriver du pythonkoden din og lagrer det du gjør som en pythonfil som er filnavn.py. Deretter kjører du programmet med kommandoen ''python filnavn.py''. Vi kan vise et enkelt eksempel.
+
  
Ved oppstart av linux får du automatisk opp et termvindu. Her starter vi [[emacs]]:
+
[[Image:Python_ok.png]]
  
brukernavn@maskin ~ @ emacs&
+
Utviklingsprosessen kan kort oppsummeres slik:
 +
# Gjør endringer i programkoden din.
 +
# Lagre endringene.
 +
# Kjør programkoden.
 +
# Gå til punkt 1 og gjenta til du har et program som fungerer som ønsket.
  
Du kan også bare skrive emacs, men vi legger til &-tegnet fordi vi fortsatt vil bruke terminalvinduet når vi skal kjøre programmet. I emacs-vinduet kan man skrive inn denne testkoden.
+
Prøv gjerne å kjøre noen flere [[Python#Eksempler | eksempler på Python-programmer]].
  
print
+
== Komme i gang med å programmere i Windows==
print "Python fungerer fint!"
+
print
+
  
Du lagrer dette som filen ''test.py'' og fra terminalvinduet kjører du programmet med kommandoen
+
For å starte Python, trykk på "Windows knappen"-> "Python 2.6" -> "IDLE (Python GUI)":
brukernavn@maskin ~ @ python test.py
+
  
Hvis alt fungerer som det skal, vil terminalvinduet ditt se omtrent sånn ut:
+
[[Image:py_win.png]]
  
[[Image:Python_ok.png]]
 
  
==Litt om å programmere i Windows==
+
Da får du opp dette vinduet. Dette kalles for et "Python Shell". Trykk så på "File" -> "New". Dette åpner et nytt vindu hvor du kan starte å skrive programmet ditt:
[[Image:py_win.png|200px]]
+
*For å starte Python, trykk på "Windows knappen"-> "Python 2.6" -> "IDLE (Python GUI)".
+
  
 +
[[Image:py_shell.png |500px]]
  
  
[[Image:py_shell.png|500px]]
+
Når du har skrevet koden din kan du trykke F5 på tastaturet hvis du ønsker å kjøre programmet ditt:
*Da får du opp dette vinduet, dette kalles for et "Python Shell". Trykk så "File" -> "New". Dette åpner et nytt vindu hvor du kan starte å skrive programmet ditt.
+
  
 +
[[Image:py_new.png | 500px]]
 +
* Den første gang du kjører programmet vil du bli spurt om å lagre det først
  
  
[[Image:py_new.png|500px]]
+
Programmet ditt vill bli kjørt i "Python Shellet", her kommer alt av output og print setninger som du spesifiserer i programmet ditt:
*Når du har skrevet koden din kan du trykke på F5 på tastaturet hvis du ønsker å kjøre programmet ditt, er det første gang du kjører programmet vill du bli spurt om å lagre det først.
+
 
+
 
+
  
 
[[Image:py_shell_help_example.png|500px]]
 
[[Image:py_shell_help_example.png|500px]]
*Programmet ditt vill bli kjørt i "Python Shellet", her kommer alt av output og print settninger som du har spesifisert i programmet.
 
*Alt som du skriver i shellet blir automatisk utført, som f.eks: "2+6".
 
*Du kan også bruke shellet til å vise information om forskjellige moduler, som f.eks: "help(random.randint)"
 
*Mens man skriver får du også information om hvor mange argumenter metoden du skal bruke trenger.
 
*Ikke glem å importere modulene i shellet før du skal bruke dem, som f.eks: "from random import randint".
 
  
 +
'''Kommentarer til skjermbildene over:'''<br />
 +
* Alt du skriver i shellet blir automatisk utført, som du ser når du skriver: <code>2+6</code>.
 +
* Shellet kan brukes til å kjapt vise informasjon om forskjellige moduler, dvs: <code>help(random.randint)</code>
 +
* I det du skriver inn navnet på en metode får du informasjon om type og antall argumenter metoden trenger.
 +
* Ikke glem å importere modulene før du skal bruke dem, dvs: <code>from random import randint</code>.
  
 +
== Eksempler ==
 +
Her noen programkodeeksempler som du kan teste.
 +
=== Be om input og skriv ut svar ===
 +
inn = raw_input("RF-kjelleren?")
 +
if inn == "ja":
 +
  print "Sees der!"
 +
else:
 +
  print ":("
  
==Programmering i Python==
+
=== 99 Bottles of Beer on the Wall ===
 +
for quant in range(99, 0, -1):
 +
  if quant > 1:
 +
      print quant, "bottles of beer on the wall,", quant, "bottles of beer."
 +
      if quant > 2:
 +
        suffix = str(quant - 1) + " bottles of beer on the wall."
 +
      else:
 +
        suffix = "1 bottle of beer on the wall."
 +
  elif quant == 1:
 +
      print "1 bottle of beer on the wall, 1 bottle of beer."
 +
      suffix = "no more beer on the wall!"
 +
  print "Take one down, pass it around,", suffix
 +
  print "--"
  
Python er alt for omfattende til å oppsummere i denne wiki-artikkelen. Ønsker du å lære python anbefales en bok. For nybegynnere kan man se noen instruksjonsfilmer ment for de som tar [[INF1100]] (som er innføring til programmering for python):
+
== Installasjon ==
 
+
Om du vil installere Python på din egen maskin er det en enkel sak.
  http://folk.uio.no/sindrf/python/
+
I Ubuntu holder det å skrive følgende i terminalen.
 
+
  sudo apt-get install python python-doc
En litt mer omfattende skriftlig innføring i python finner man i denne e-boken.
+
Da får du også tilgang til dokumentasjon til Python lokalt ved å skrive:
 
+
  firefox file:///usr/share/doc/python-doc/index.html &
http://en.wikibooks.org/wiki/Programming:Python
+
Se mer om installasjon på [[INF1100]]-siden.
   
+
==Eksterne linker==
+
 
+
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Python_(programming_language) Wikpedia/Python]
+
* [http://www.python.org/ Pythons offisielle side]
+
* [http://folk.uio.no/sindrf/python/ Innføring i Python for INF1100]
+
* [http://en.wikibooks.org/wiki/Programming:Python Innføring i Python]
+
  
 +
== Videre lesing ==
 +
Python er alt for omfattende til å oppsummere i denne artikkelen. Ønsker du å lære python anbefales det å fortsette og lese videre på disse sidene:
 +
* [http://docs.python.org/tutorial/index.html Official Python tutorial] fra Pythons offisielle side.
 +
* [http://en.wikibooks.org/wiki/Programming:Python Python Programming] - innføring i python på Wikibooks.
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Python_(programming_language) Python-artikkel] på Wikpedia.
 +
* [http://folk.uio.no/sindrf/python/ Innføring i Python for INF1100-studenter].
  
 
[[Category:Programmering]]
 
[[Category:Programmering]]
 
[[Category:windows]]
 
[[Category:windows]]
 
[[Category:linux]]
 
[[Category:linux]]

Revisjonen fra 31. mai 2010 kl. 14:36

Python er et programmeringsspråk og er mye brukt i realfagskurs på UiO, bla. i INF1100. I Python finner du et stort standardbibliotek. Python er ferdig installert på alle maskinene på termstuene.

Innhold

Komme igang med å programmere i Linux

Det er enkelt å lage sitt første Python-program på en av Linuxmaskinene ved UiO.

  • Det første du gjør er å starte en editor, som f.eks emacs eller vim. Jeg velger å bruke emacs i dette eksempelet.
$ emacs&
  • På tide å være kreativ! Skriv inn programkoden i editoren. Prøv f.eks med dette programmet:
print "Hello world!"
  • Lagre filen ved å trykke File -> Save (Ctrl+X Ctrl+S), skriv så inn test.py og trykk Enter.
  • Kjør programmet fra terminalen.
$ python test.py

Om alt gikk etter planen vil terminalvinduet ditt se omtrent slik ut:

Python ok.png

Utviklingsprosessen kan kort oppsummeres slik:

  1. Gjør endringer i programkoden din.
  2. Lagre endringene.
  3. Kjør programkoden.
  4. Gå til punkt 1 og gjenta til du har et program som fungerer som ønsket.

Prøv gjerne å kjøre noen flere eksempler på Python-programmer.

Komme i gang med å programmere i Windows

For å starte Python, trykk på "Windows knappen"-> "Python 2.6" -> "IDLE (Python GUI)":

Py win.png


Da får du opp dette vinduet. Dette kalles for et "Python Shell". Trykk så på "File" -> "New". Dette åpner et nytt vindu hvor du kan starte å skrive programmet ditt:

Py shell.png


Når du har skrevet koden din kan du trykke på F5 på tastaturet hvis du ønsker å kjøre programmet ditt:

Py new.png

  • Den første gang du kjører programmet vil du bli spurt om å lagre det først


Programmet ditt vill bli kjørt i "Python Shellet", her kommer alt av output og print setninger som du spesifiserer i programmet ditt:

Py shell help example.png

Kommentarer til skjermbildene over:

  • Alt du skriver i shellet blir automatisk utført, som du ser når du skriver: 2+6.
  • Shellet kan brukes til å kjapt vise informasjon om forskjellige moduler, dvs: help(random.randint)
  • I det du skriver inn navnet på en metode får du informasjon om type og antall argumenter metoden trenger.
  • Ikke glem å importere modulene før du skal bruke dem, dvs: from random import randint.

Eksempler

Her noen programkodeeksempler som du kan teste.

Be om input og skriv ut svar

inn = raw_input("RF-kjelleren?")
if inn == "ja":
  print "Sees der!"
else:
  print ":("

99 Bottles of Beer on the Wall

for quant in range(99, 0, -1):
  if quant > 1:
     print quant, "bottles of beer on the wall,", quant, "bottles of beer."
     if quant > 2:
        suffix = str(quant - 1) + " bottles of beer on the wall."
     else:
        suffix = "1 bottle of beer on the wall."
  elif quant == 1:
     print "1 bottle of beer on the wall, 1 bottle of beer."
     suffix = "no more beer on the wall!"
  print "Take one down, pass it around,", suffix
  print "--"

Installasjon

Om du vil installere Python på din egen maskin er det en enkel sak. I Ubuntu holder det å skrive følgende i terminalen.

sudo apt-get install python python-doc

Da får du også tilgang til dokumentasjon til Python lokalt ved å skrive:

firefox file:///usr/share/doc/python-doc/index.html &

Se mer om installasjon på INF1100-siden.

Videre lesing

Python er alt for omfattende til å oppsummere i denne artikkelen. Ønsker du å lære python anbefales det å fortsette og lese videre på disse sidene:

Personlige verktøy
Navnerom
Varianter
Handlinger
Navigasjon
Kategorier
Programvare
Andre
Translate
Verktøy